بازنمایی حقارت یا جوزدگی در جشنوارهای اروپایی/ حاشیههای فتوکال بازیگران «برادران لیلا» در کن
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۴۷۰۶
نوع پوشش بازیگران خانم فیلم «برادران لیلا» به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش اصلی جشنواره کن با حاشیه، تمسخر و انتقادات منفی فراوانی در فضای مجازی همراه بود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفتاد و پنجمین جشنواره کن امسال نیز به پایان خود نزدیک می شود و این در حالی است که در بخش اصلی مسابقه این جشنواره برای بردن نخل طلا، فیلم «برادران لیلا»ی سعید روستایی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران حضور داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فتوکال پیش از نمایش فیلم ها و حضور در فرش قرمز جشنواره، معمولا از حواشی رسانه ای هر سال این جشنواره است و حضور سینماگران ایرانی در این دو بخش به لحاظ پوشش و لباس هایی که بر تن دارند، متاسفانه با انتقاد بسیاری در فضای مجازی روبرو می شود؛ انتقاداتی که امسال نیز به بازیگران «برادران لیلا» وارد بود؛ بازیگرانی که با همسران خود در این فتوکال حضور داشتند که پوشش بازیگران خانم و حرکت غیر عرف نوید محمد زاده حداقل برای ایرانی ها (بوسیدن عاشقانه همسرش در بخش فتوکال این فیلم) از حاشیه های حضور این فیلم در جشنواره امسال کن بود.
تمسخر و انتقادات زیادی در فضای مجازی به لباس های ترانه علیدوستی (بازیگر فیلم برادران لیلا) و فرشته حسینی (همسر نوید محمد زاده که صرفا به خاطر همراهی به این جشنواره آمده بود) شده بود؛ شاید پوشیدن آخرین مد لباس و یا هر لباس برهنه و نیمه برهنه برای بازیگران خارجی عادی و نشانه ای از فرهنگ و شخصیت آنها باشد، اما وقتی سینماگری از ایران برای نمایش فیلم خود به جشنواره ای بین المللی می رود، قطعا نه تنها به عنوان نماینده سینمای ایران از او یاد می شود، بلکه ناخواسته یک بازنمایی از فرهنگ و تمدن یک کشور ارائه می دهد که نوع پوشش بازیگران ایرانی و حتی حرکات و صحبت های آنها با خبرنگاران در این جشنواره ها به شدت زیر ذره بین رسانه های داخلی و خارجی است که این حاشیه ها می تواند یک بازنمایی حقارت آمیز و یا باعث افتخار سینمای یک کشور باشد.
با نگاهی دقیق تر به جشنواره های معتبر سینمایی دنیا مانند اسکار، کن، ونیز، برلین و ... براحتی می توان آخرین مد لباس های بازیگران خانم را نظاره گر بود؛ جشنواره هایی که به مانند جامعه آمریکایی و اروپایی به جنس زن همانند یک ایزار و کالا برای دلبری و کام جویی مردان نگاه می کند و حالا در این جشنواره ها و فرش های قرمز آنها به اوج خود می رسد؛ نگاهی که معمولا برای مردان و پوشش آنها سختگیری های خود را دارد و سال هاست که بیشتر بازیگران هالیوودی با یک استایل خاص (کت و شلوار مشکی به همراه پاپیون) در این جشنواره ها حاضر می شوند.
اما متاسفانه برخی بازیگران و سینماگران ایرانی حاضر در این جشنواره ها نیز با یک جو زدگی حاکم بر جشنواره، سعی در همراهی با این فرهنگ خودنمایی دارند که معمولا با انتقادات منفی جامعه ایرانی همراه می شوند؛ انتقادات و تمسخری که امسال نیز دامن گیر بازیگران و همراهان فیلم «برادران لیلا» شده بود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: جشنواره ها برادران لیلا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۴۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟
عصر ایران؛ رضا صائمی- نمیتوان دلبستۀ هنر و ادبیات ایرانزمین بود و به تماشای فیلم «مست عشق» وسوسه نشد. قصۀ رابطۀ شمس و مولانا آنقدر حیرتانگیز و پر رمز و راز و پرکشش است که تماشای «مست عشق» به قصد رمزگشایی آن میتواند هر علاقهمند به عرفان را به سالنهای سینما بکشاند.
با این حال وقتی به تماشای فیلم به سینمای آزادی رفته بودم، از پچپچ و واکنشهای برخی از تماشاگران اطرافم دریافتم گویی برخی بیشتر برای تماشای بازیگران ترکیهای به تماشای فیلم آمده بودند و با دیدن آنان بر پرده سینما یا کنار بازیگران ایرانی فیلم به وجد آمده و درباره حضور آنها در فلان سریال ترکی حرف میزدند.
البته یکی از عناصر و عوامل مهم جذب مخاطب و رونق گیشه و فروش هر فیلم، حضور ستارگان سینمایی و بازیگران محبوب در آن اثر است. چنانکه برای بسیاری از مخاطبان حضور شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در این فیلم و همبازی شدن آنها یکی از انگیزههای مهم تماشای فیلم است و این فیالذات چیز بدی نیست و البته حضور یک ستاره سینمایی خارجی هم میتواند به همین اندازه جاذبه داشته باشد اما اینکه برخی از تماشاگران ایرانی تنها به حضور بازیگران ترکیهای در فیلم بیش از قصه آن توجه کنند عجیب است. آن هم قصۀ دو تن از مفاخر و مشاهیر ایرانی که حیرتانگیزترین شخصیتها در تاریخ و ادبیات کهن فارسیاند.
به گمانم آنچه در فیلم «مست عشق» بیش از بازیگران آن چه ترکیهای و چه ایرانی مهم است خود شخصیتهای اصلی قصهاند یعنی شمش و مولانا. شخصیتهایی که دراماتیک و سینمایی نیستند بلکه واقعیاند. شخصیتهایی که باید قدر ببینند و بر صدر نشینند.
اساسا فیلمی از جنس «مست عشق» ساخته شد تا دو تن از مهمترین شخصیتهای تاریخ ادبیات ما به مردم معرفی شود. شخصیتی که آوازهشان جهانی شده و در وطن خودمان کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. اینکه حضور بازیگران ترکیهای و حتی ایرانی تنها انگیزه تماشای «مست عشق» باشد ضد فیلم است.
فیلمی که از زبان شمس و مولانا بر خودشناسی تاکید میورزد تا بتوان از ظواهر دنیوی عبور کرد و به درک باطن جهان و جان خویش رسید. البته فیلم این ظرفیت ذائقهپذیری را در خود دارد و تماشای بابصیرت آن میتواند به تماشاگر کمک کند تا از ظاهر پرستی عبور کند.
با این همه چنان که اشاره شد این واقعیت غیر قابل انکار است که کثیری از تماشاگران ایرانی به شوق تماشای بازیگران ترکیهای به دیدن «مست عشق» میروند و این در حالی است که «بنسو سورال» یکی از بازیگران ترکیهای این فیلم گفته است حضور در این فیلم و حسن فتحی او را متحول کرده و بعد از این در هر نقشی بازی نمیکند.
ضمن اینکه از حیث بازیگری، بازیگران ما در سطح بالاتری قرار دارند و تماشاییترند. گرچه مهمترین مولفه و عنصر جذابیت و تماشایی بودن «مست عشق» نه بازیگران آن که دو شخصیت اصلی و واقعی آن یعنی شمس و مولاناست.
هیچ مایه و سرمایه ای برای تبلیغ«مست عشق» به اندازه خود این شخصیت نیست و کاش هر فیلمی را به تناسب جایگاه سوژهاش به تماشا بنشینیم نه چیدمان و ترکیب بازیگرانش. نمایش تصویری قصه شمس و مولانا کافی است تا از تماشای «مست عشق» سرمست شویم.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست