سینماگران در جشنواره کن نمایندگان سیاسی غرب در ایران و پیغام آوران دروغ بودند/تناقضات بازیگران باید بررسی و حل شود
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۰۳۶۵
رئیس حوزه هنری خوزستان گفت: اگر تفکر و ایدئولوژی این بازیگران تغییر کرده است؛ نمی توان پذیرفت که پس از بازگشت به ایران مجددا در تولیدات داخلی فعالیت کنند و اگر همچنان پایبند به چهارچوب های نظام اسلامی ایران هستند باید عذرخواهی کنند. این تناقضات باید بررسی و حل شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد شهباز گهروئی رئیس حوزه هنری خوزستان در گفت و گو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: یک سری از جشنواره ها به دنبال رویدادهای هنری هستند که با ایجاد رقابت سالم، عیار شرکت کننده ها به صورت تخصصی تعیین می شود اما تعداد زیادی فستیوال نیز وجود دارد که صرفا از یک مکتب و تفکر پیروی می کنند به عنوان مثال جشنواره فجر با رویکرد بیان انقلاب اسلامی در قالب هنر برگزار می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اما رویداد کن در فرانسه صرفا هنری نیست بلکه جشنواره ایدئولوژیک است زیرا برترین های این رقابت متناسب با یک تفکر خاص انتخاب می شوند و اینبار نیز مراسم افتتاحیه این جشنواره با پخش پیام تصویری زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین برگزار شد. اتفاقی که واکنش انتقادآمیز ژان لوک گدار کارگردان نامدار فرانسوی را برانگیخت که در مصاحبه با روزنامه لیبراسیون گفت: «[جشنواره] کن هم یک سلاح تبلیغاتی است.
رئیس حوزه هنری خوزستان با بیان اینکه جشنواره کن 2022 با همین رویکرد سیاست زده و ضدنژادی اقدام به انتخاب فیلمها و سینماگران ایرانی زد، گفت: آثاری توهینآمیز علیه ایرانیان و دین اسلام را به عنوان نماینده سینمای ایران انتخاب کرد و بنابر اظهار نظر حاضران در جشنواره امسال، فیلمهای ایرانی پذیرفته شده بیش از قوت هنری و سینمایی به خاطر تصاویر ضدایرانی و ضداسلامی پذیرفته شدند.
شهباز گهروئی بیان کرد: آن چیزی که در این چند ساله مورد تمرکز این فستیوال قرار گرفته است و به نوعی از آن سو استفاده می کنند؛ حوزه زنان است و به نوعی یک تجاوز فرهنگی به نظام جمهوری اسلامی را رقم زده اند.
وی ادامه داد: جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2022 به بازیگر فیلمی سراسر سیاه داده می شود که یک مهاجر سابقا ایرانی است و او در سخنان خود از درد و رنج مردم ایران و بخصوص آبادان عزیز می گوید علیرغم اینکه در تمام این سالها هیچ محدودیتی برای سفر به ایران نداشته ترجیح داده هرگز به ایران بازنگردد و درنتیجه سالهاست در انتخابی خودخواسته ارتباطی با مردم ایران ندارد که اکنون داغدار رنج و درد آنها باشد! بر این اساس بهتر بود در تریبون این جشنواره از مشکلات و دردسرهای جامعه مهاجران در اروپا سخن میگفت. مشکلاتی که خودش در تمام این سالهای سختی و بیکاری از نزدیک لمس کرده و طعم شهروند درجه دو بودن را چشیده است.
رئیس حوزه هنری خوزستان اضافه کرد: این خانم ایرانی که در جامعه ما با انجام رفتاری خلاف شرع و عرف شناخته شده را برجسته می کنند که از قضا طی روزهای گذشته برای حادثه متروپل آبادان اشک ریخته و فضای عاطفی ایجاد کرده است. تمام این مراحل از قبل برنامه ریزی شده است و به نوعی این بازیگر را تطهیر می کند.
رئیس حوزه هنری خوزستان ادامه داد: برجستگی این شخص با دریافت جایزه از عوامل مزدور جشنواره کن به علاوه حواشی دیگر این فستیوال، به فرهنگ عمومی جامعه ما ضربه می زند و قطعا خطرناک است. باید قباحت این نوع رفتارها را تبیین کرد و از تطهیرسازی آن جلوگیری به عمل آید.
شهباز گهروئی افزود: چند اتفاق دیگر نیز در کنار اهدای این جایزه در جشنواره کن انجام شد. رفتار خلاف عارف نوید محمد زاده، صحبت های علیدوستی علیه ایران در حالی که تمام این افراد اگر به جایگاهی رسیدند از نظام است جای تامل دارد.
وی با بیان اینکه این سینماگران ایرانی به جای اینکه صدای ملت باشند، در سیاه نمایی از ایران و جامعه ایرانی سنگ تمام گذاشته اند، گفت:مسیر مشخص است؛ نه پیچیدگی دارد و نه تکلف؛ آنها برای کسب شهرت، یا حتی ثروت با ادبیاتی مقابل دوربین های اروپایی ها و آمریکایی صحبت کردند که معنایی جز «وطن فروشی» نداشته است.رئیس حوزه هنری خوزستان عنوان کرد: اگر تفکر و ایدئولوژی این بازیگران تغییر کرده است؛ نمی توان پذیرفت که پس از بازگشت به ایران مجددا در تولیدات داخلی فعالیت کنند و اگر همچنان پایبند به چهارچوب های نظام اسلامی ایران هستند باید عذرخواهی کنند. این تناقضات باید بررسی و حل شود.
شهباز گهروئی گفت: تعدادی از کارگردانان هالیوودی به دلایل اختلاف سیاسی تصمیم گرفتند که دیگر برای این مجموعه فیلم نسازند و وارد بالیوود هند یا سینمای استرالیا شدند. آیا اکنون این امکان وجود دارد که این اشخاص بازهم در هالیوود تولید محتوا داشته باشند؟
وی ادامه داد: یک ایدئولوژی و قوانین در فضای رسانه ای، هنری و ادبی ایران حاکم است اگر با تمام سختی ها این چهارچوب ها را پذیرفتید و در حال فعالیت هستید به آن پایبند باشید. رفتارهای دوگانه قابل هضم نیست.
رئیس حوزه هنری خوزستان عنوان کرد: این نوع بازیگران متعلق به یک اعتقادات دیگر هستند و بازی در فیلم های ایرانی صرفا برای کسب منافع مالی است و اگر اطمینان پیدا کنند که در کشور دیگری به این میزان تامین مالی می شوند و از حمایت برخوردار هستند، مهاجرت خواهند کرد.
شهباز گهروئی گفت: این بازیگران سعی می کنند در ایران در یک سری از فیلم ها با حفظ چهارچوب های نظام جمهوری اسلامی حضور داشته باشند تا بتوانند در ایران مشروعیت داشته باشند اما متعلق به یک تفکر دیگر هستند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: رئیس حوزه هنری خوزستان چهارچوب ها جشنواره کن فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۰۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پارک فناوری پردیس، حمید قنبری گفت: بیش از ۶۵ درصد از بازار تبلیغات در دنیا به صورت دیجیتال انجام میشود که ارزش آن در سال گذشته حدود ۵۸۰ میلیارد دلار بوده است.
او افزود: از عمر صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران نیز بیش از دو دهه میگذرد و در این بازه زمانی، این نوع از تبلیغات جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرده است. به گونهای که بر اساس گزارشها حدود ۶۶ درصد ایرانیان به یکی از تبلیغات دیجیتال عادت دارند و تعداد دفعات نمایش تبلیغات دیجیتال در ایران از مرز ۷۰۰ میلیارد بار در سال گذشته است.
قنبری با اشاره به این آمارها گفت: با وجود جا افتادن صنعت تبلیغات در میان مخاطبان، هنوز مشکلاتی در این صنعت وجود دارد. چه مشکلاتی که از جانب سیاستگذار به فعالان این حوزه تحمیل میشود و چه مشکلاتی که تحریمها و قانونگذاریها برای ما ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: اهمیت صنعت دیجیتال چنان بود که ما تصمیم گرفتیم امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه اینوتکس، اولین دوره همایش تبلیغات دیجیتال با نام ادز آپ را برگزار کنیم تا با این کار هم دانش تبلیغات دیجیتال را ارتقا دهیم و هم اینکه فضایی فراهم کنیم تا متخصصان این حوزه به تبادل نظر با هم بپردارند.
قنبری درباره جزئیات برگزاری این همایش گفت: همایش ادز آپ قرار است ۲۱ اردیبهشت ماه در پارک فناوری پردیس برگزار شود. در این همایش چهار پنل تخصصی با حضور بیش از ۲۰ نفر از فعالان تبلیغات دیجیتال برگزار میشود و هر کدام به یکی از چالشها و موضوعات روز این صنعت میپردازند.
دبیر این همایش با ارائه جزئیات این پنلها تصریح کرد: وضعیت تبلیغات دیجیتال در ایران یکی از پنلهای مهمی است که در این همایش برگزار میشود و آژانسهای تبلیغاتی به موضوعات مهم این حوزه میپردازند.
بررسی نقش گوگل در تبلیغات دیجیتال و تاثیر تحریمها بر این حوزه یکی دیگر از پنلهایی است که قنبری به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت مساله تقلب در تبلیغات نیز پنلی با این موضوع ترتیب دادیم تا متخصصان در این باره صحبت کنند. آخرین پنل هم درباره ارتباط میان مراکز آموزشی و تبلیغات است.
به گفته قنبری، امسال قرار است برندگان جایزه ایران ادز هم در این همایش معرفی شوند و مراسم اختتامیه این جایزه در این رویداد برگزار خواهد شد. به گفته قنبری این جوایز در هفت بخش آگهیهای تلویزیونی، آگهیهای محیطی، فیلمهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی، پروژههای BTL، کمپینهای دیجیتال و یکپارچه و فیلمهای شرکتی برگزار میشود.
علاقهمندان برای حضور در رویداد و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس Adsup.inotex.com مراجعه کنند.
اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در پارک فناوری پردیس برگزار میشود. این نمایشگاه میزبان بیش از ۴۰۰ شرکت نوآور و فناور در قالب غرفهدار، ۱۵۰ سرمایهگذار استارتاپی، ۴۰۰ جلسه بین کسبوکارها و ۲۰ رویداد و بخش جانبی خواهد بود.